Germanwings - opis i historia linii lotniczej.
Kod IATA: 4U / Kod ICAO: GWI
Informacje podstawowe
Germanwings ma swoją bazę na lotnisku w Kolonii/Bonn, a ponadto w Berlinie, Dortmundzie, Stuttgarcie, Hanowerze, a od 2013 roku w Hamburgu. Przewoźnik po podpisaniu umowy z Lufthansą wszedł w posiadanie ponad 30 samolotów i zdobył prawo do obsługiwania jej rejsów na europejskich liniach i liniach wewnętrznych, poza lotniskiem w Monachium i Frankfurcie. Szacuje się, że dzięki tej umowę Germanwings już wkrótce przewozić będzie ponad 18 mln pasażerów każdego roku. Linie oferują możliwość podróżowania dzieci od 5 do 11 lat bez opiekuna. Obecnie bilety dla najmłodszych można nabyć na trasy w Niemczech, a przewoźnik gwarantuje opiekę podczas lotu oraz przekazanie dziecka wskazanej osobie, po dotarciu do celu podróży. Germanwings zapewnia na pokładach swych samolotów odpłatne wyżywienie, a loty są urozmaicane pokazami filmowymi, informującymi o locie. Pasażerowie mogą zdobyć kartę lojalnościową Boomerang Club, która pozwala na zbieranie punktów i skorzystanie nie tylko z oferty linii, ale również z oferty firm partnerskich. Posiadanie karty umożliwia dostęp do wielu zniżek i promocji, np. do darmowych lotów. Linie stworzyły też innowacyjny program Smart Connect. Ideą jego jest podróżowanie po Europie z przesiadką w niemieckich miastach, na podstawie tylko jednego biletu. Przewoźnik w obecnej chwili zatrudnia ponad 1000 pracowników.
Historia
Linie Germanwings powstały 1997 roku jako Eurowings Flug. Natomiast pod obecną nazwą funkcjonują od 2002 roku. Ważnym wydarzeniem w historii linii było przejęcie przez Lufthansę, do której należą w 100% od 2009 roku. Od początku swojego istnienia przewoźnik stawiał na rozwój, stając się ważnym konkurentem dla europejskich tanich linii lotniczych. Jeśli chodzi o połączenia z Polski, to początkowo Germanwings obsługiwał tylko sezonowo loty z Krakowa do Stuttgartu.
Flota
Germanwings dysponuje nowoczesną i młodą flotą. Składa się ona z 30 samolotów typu Airbus A319-100, w których jest miejsce dla 156 pasażerów. Maszyny te osiągają prędkość 871km/h i bez lądowania mogą pokonać aż 7200 km. Na pokładzie jest 6 wyjść, 3 toalety i 2 aneksy kuchenne. Wiek maszyn to około 5 lat. Germanwings posiada jeden typ samolotu, dzięki czemu koszty wyszkolenia załóg, eksploatacji, obsługi, serwisu i zakupu maszyn są o wiele niższe. To z kolei pozwala na utrzymanie konkurencyjnej oferty cenowej dla klienta docelowego.
Trasy
Linie obsługują ok. 70 tras. Zapewniają połączenia do miast w Europie, a także na Bliski Wschód. Najważniejsze lotniska docelowe to: Stuttgart, Berlin, Kolonia, Hamburg, Dortmund, Monachium, Tirana, Sofia, Wiedeń, Zurych, Dubrownik, Zagrzeb, Nicea, Praga, Paryż, Rodos, Ateny, Bukareszt, Budapeszt, Dublin, Reykjavik, Lizbona, Mediolan, Barcelona, Moskwa, Belgrad, Ibiza, Teneryfa, Majorka, Stambuł, Kijów, Ankara, Londyn, Manchester, Edynburg. Jeśli chodzi o Polskę to Germanwings obsługuje loty z Krakowa, Katowic, Poznania, Warszawy i Wrocławia. Siatka połączeń linii w dużej mierze zależy od popularności danych destynacji i zmieniających się potrzeb pasażerów. W 2015 roku linia uruchomi nowe połączenia z niemieckich miast m.in. do Izmiru, Jersey, Bari, Walencji i na Rodos.
Ciekawostki
Linie lotnicze od początku istnienia funkcjonują w oparciu o niskobudżetową politykę. Zgodnie z nią oferują niskie ceny biletów, a możliwe jest to dzięki wyeliminowaniu fizycznych biletów, zminimalizowaniu kosztów ich dystrybucji i stworzeniu możliwości internetowej rezerwacji. Ponadto, nie bez znaczenia jest wprowadzenie opłat za dodatkowe usług i korzystanie przez przewoźnika z mniejszych lotnisk, na których pobierane są o wiele mniejsze opłaty za obsługę i postój. Linie wiedzą jak zadbać o swych pasażerów i jak zachęcić ich do podróżowania. Udostępniły na stronie internetowej kalendarz cen i stwarzają możliwość bukowania tanich biletów „w ciemno”. W niektórych pakietach określonych jest kilka docelowych miejsc, ale destynacja ostateczna nie jest aż do samego wylotu pewna. Z usług Germanwings korzystają pasażerowie, których interesują przede wszystkim loty atrakcyjne cenowo i którzy nie nastawiają się na konkretne wylotowe i docelowe porty lotnicze.